3 mars 2011

Återbruk, tillvaratagande eller smått vansinnigt........

hårklyveri, jag har "sorterat" hårstrån, de ska ha hårroten uppåt !!!!!!!!!!!!
Varför i hela världen gör jag detta, kan man fråga sig. Är det äckligt, varför i så fall? Är hår för intimt/personligt, är det kvinnana stolthet.
Förr har det ju varit en viktig råvara för att förstärka sockor, vantar och till rep. Tror jag läst någonstans att hår var eftertraktat  för repframställning på båtar?
Varför inte ta reda på råvara (-n min) och ge det till en hårkulla, i stället för att bli irriterad på dessa dammsamlande strån........ Jo jag tänker ge det till den duktiga Nina Sparr "Atelje Sabina".


Andra små trådstumpar går också att ta tillvara.................. jag har gjort snoddar med en barngrupp, vilken härlig färgklick det blev av alla bortklippta stumpar.



Det blev/ blir några enkla broscher med säkerhetsnål på baksidan. !


Ha det.






2 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Hej Tina!

Har nu hittat hit via din dotter, kul att få se mer av dina fina saker.

Jag tänkte berätta att vi köpt in två pappersramar och en guskbräda till slöjdklubben i Falun (vi gjorde papper i lördags) och kom på att ni kanske vill låna sakerna till nån träff? Hör av er till nån av oss isåfall!

Hälsningar Ida

Anonym sa...

Precis som Ida hittade jag hit via din duktiga dotter - och jag tänkte bara berätta att mina gamla fastrar brukade laga sina sidenstrumpor med hår - de sålde strån från sitt långa hår när de var unga på fyrtiotalet till korthåriga damer.

Mira