21 dec. 2013

Tomaskors

På Tomasdagen dekorerade man förr
sin dyngstack med ett "Tomaskors"


Ju större dyngstack du hade, ju högre hamnade korsetoch syntes därmed på längre håll.
 Det var då ett tecken på rikedom!
För med stor dyngstack kunde du gödsla dina åkerlappar bättre
 och fick på så sätt större skörd,
= mindre risk för att få svälta.
Detta ledde också till att man svältfödde eller blev tvungen till att svältföda sina kreatur.
På vårkanten kunde de vara så svaga att man hände upp dem i selar,
 för de orkade inte stå på egna ben.
Man kan nog säga att mjölken, osten och smöret var en biprodukt !
det var dyngan som var viktig.



Nu har jag inga kreatur och därmed ingen dyngstack.
Jag kan ju trots det ändå få pynta lite ute också.
Min variant av korset är som synes en rund "mittsol" med "solstrålar"
dessa är dekorerade med granruskor och sedan har jag bara knytit röda band om.


Den kjolsäcksinspirerade väskan är färdig.
Sydd i ett filtat tjockt ylletyg med dekorationer i kläde/vadmal,
sydd med förstygn och läggsöm.
Årtalet är sytt med stjälkstygn.
Axelbandet är halvlinne, liksom fodret och är dekorerat med ett "Leksandband" i ny färgställning.
Hela väskan är handsydd.
Jag har tänkt sälja den!
Priset är... ja just det, är frågan?







Inga kommentarer: